December 24, 2021

PERANAN KURIKULUM TIDAK FORMAL KE ARAH MENCAPAI MATLAMAT PENDIDIKAN MALAYSIA

 
Kurikulum tidak formal mengandungi aktiviti kokurikum dan kurikulum yang tersembunyi. Hal ini bertujuan untuk melengkapkan pembangunan insan yang menyeluruh dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Kurikulum tidak formal ialah kursus dan kegiatan luar bilik darjah seperti kelab dan persatuan, unit beruniform serta sukan dan permainan. Ia seharusnya merangkumi aktiviti-aktiviti sama ada akdemik atau bukan akademik.

 Kurikulum tidak formal ialah merangkumi minat pelajar dalam kurikulum di bilik darjah biasa dan tidak terhad pada suasana tersebut. Kurikulum ini berkaitan dengan objektif yang jelas untuk beberapa rancangan yang lebih luas tetapi tidak selalu. Hal ini boleh dilakukan berdasarkan perbincangan dan berfokus pada merapatkan jurang antara persekitaraan bilik darjah tradisional dan kehidupan di luar kelas.

 Peranan kurikulum tidak formal ialah:

Ø  dapat membantu seseorang individu untuk belajar bertindak balas dan mengawal situasi dalam keadaan yang berbeza

Ø  menggabungkan entiti sosial yang penting untuk dibelajar oleh pelajar

Ø  membantu untuk memupuk komuniti, pergaulan dan hubungan yang dapat mewujudkan persekitaran pembelajaran yang positif dan ceria

Ø  dapat mewujudkan atau memperdalam situasi di mana orang dapat belajar, meneroka dan menambah pengalaman, dan membuat perubahan ke dalam diri sendiri

Ø  Memahami bahawa sesuatu aktiviti itu boleh berdasarkan pada bentuk pembelajaran apa pun, pengajarannya tidak harus disengajakan, ianya lebih kepada tersirat

Ø  Dapat merapatkan jurang antara teori dan praktikal

Ø   Untuk mengajar pelajar menyelesaikan masalah dalam kehidupan mereka sendiri

Ø  Keupayaan untuk membuat sendiri untuk menyelesaikan sesuatu tugasan

 

Pendidikan tidak formal adalah istilah umum untuk pendidikan yang boleh berlaku di luar kurikulum berstruktur. Pendidikan tidak formal merangkumi minat pelajar dalam kurikulum di bilik darjah biasa, tetapi tidak terhad pada suasana tersebut. Ia berfungsi melalui perbualan, dan penerokaan dan pembesaran pengalaman. Kadang-kadang ada kaitan objektif yang jelas untuk beberapa rancangan yang lebih luas, tetapi tidak selalu. Tujuannya adalah untuk menyediakan pelajar dengan alat yang dia perlukan untuk akhirnya mencapai bahan yang lebih kompleks. Ia boleh merujuk kepada pelbagai bentuk pendidikan alternatif, seperti persekolahan atau homeschooling, autodidacticism (pengajaran diri), dan pekerjaan remaja. Pendidikan tidak formal terdiri daripada cara berkolaborasi secara tidak sengaja dan bertujuan untuk mendapatkan maklumat baru. Ia boleh dibuat berdasarkan perbincangan dan berfokus pada merapatkan jurang antara persekitaran bilik darjah tradisional dan kehidupan di luar kelas.

Pendidikan tidak formal kurang terkawal daripada pengaturan bilik darjah rata-rata, sebab itulah pendidikan tidak formal dapat menjadi sangat kuat. Pendidikan tidak formal dapat membantu individu belajar untuk bertindak balas dan mengawal situasi dan keadaan yang berbeza. Di samping itu, ia menggabungkan entiti sosial yang penting untuk belajar. Pendidikan tidak formal dapat dilihat sebagai pembelajaran yang datang sebagai sebahagian daripada terlibat dalam organisasi belia dan masyarakat. Jenis pendidikan ini adalah proses spontan, yang membantu orang mempelajari maklumat dengan cara yang baru. Ini membantu memupuk komuniti, pergaulan dan hubungan yang mewujudkan persekitaran pembelajaran yang positif.

Pendidikan tidak formal kelihatan dapat mewujudkan atau memperdalam situasi di mana orang dapat belajar, meneroka dan memperbesar pengalaman, dan membuat perubahan. Menyediakan persekitaran di mana semua orang dapat belajar bersama-sama dan dapat saling memperingati. Memahami bahawa aktiviti itu boleh didasarkan pada bentuk pembelajaran apa pun, pengajarannya tidak harus disengajakan, lebih tersirat. Kami memberi pelajar alat untuk membuat bahan yang kompleks dari masa ke masa, daripada mengajar bahan yang kompleks dan kemudian memberikan alat tersebut. Berfokus pada aspek sosial pembelajaran, dan betapa pentingnya pembelajaran kolaboratif. Alat yang diberikan oleh pelajar nyata untuk proses di mana ia akan digunakan. Merapatkan jurang antara sekolah dan kehidupan. Membolehkan pelajar memilih dalam pembelajaran, dan bagaimana mendekati bahan tersebut. Jadikan pembelajaran dapat diakses dalam kehidupan seharian dan masa depan. Pendidikan tidak formal didorong oleh perbualan dan berinteraksi dengan orang lain.

Sekiranya seseorang menguasai sesuatu kemahiran dengan melibatkan diri dalam menyelesaikan masalah, memberi pelajar masalah dunia nyata atau peluang untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan mereka sendiri dan komuniti akan memberi motivasi dan membantu mereka untuk menguasai konsep baru. Mengajar pelajar konsep ilmiah baru dengan menggunakan alat budaya dapat menghilangkan masa yang dihabiskan untuk mengetahui sama ada konsep itu berguna atau tidak. Ini dapat memotivasi pelajar dan membantu mereka menguasai apa yang kita ajarkan sejak awal. Sekiranya kita mengaplikasikan pelajaran bahasa Inggeris dan tatabahasa untuk berkomunikasi secara berkesan dengan orang lain dalam komuniti, pelajar akan cenderung menguasai konsep ini dengan berkesan kerana mereka akan menggunakannya untuk tujuan individu atau kumpulan. Akhirnya, persekolahan formal, tidak seperti suasana sekolah tidak formal, tidak menggalakkan pelajar untuk belajar dan menyelesaikan masalah sendiri.

No comments:

Post a Comment

MATLAMAT PENDIDIKAN DAN PERUBAHAN KURIKULUM DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA

Matlamat pendidikan di Malaysia adalah bertujuan untuk melahirkan individu yang seimbang dari segi intelek,rohani,jasmani dan emosi,individu...